bewonerscommissie een feit
update:Op 27-06-23 hebben we een overleg met de woonbond adviseur en twee leden van huurdersbelang gehad en is de bewonerscommissie een feit geworden we bestaan nu uit 13 leden + een adviseur van de woonbond het is een samenstelling van de klankbordgroep en de bewonerscommissie in oprichting we gaan nu als 1 verder we hebben ook gelijk een mail eruit gestuurd naar qua wonen waarin we aangeven dat we vanaf nu een bewonerscommissie zijn het is nu afwachten hoe snel quawonen gaat reageren in de brief is gevraagd eerst een paar stappen terug te doen nu wij een volwaardige gesprekspartner zie de mail hieronder die we gemaild hebben
Advies Bc Schildersbuurt-Zuid
voor herstart overleg met Qua Wonen
Om draagvlak te creëren voor de renovatie van onze woningen
en voor de gevolgen die dat heeft voor de bewoners adviseren wij om enkele
stappen terug te doen.
Ten eerste adviseren we met het oog op een constructief
overleg om schriftelijk werkafspraken overeen te komen. Daarbij denken we in
eerste instantie aan de volgende werkafspraken:
RECHTEN EN PLICHTEN BEWONERSCOMMISSIE
-
De
bewonerscommissie ontvangt op verzoek schriftelijk informatie tenzij het
bedrijfsbelang van Qua Wonen zich daartegen verzet.
-
De
bewonerscommissie kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen.
-
De
bewonerscommissie houdt bij het innemen van haar standpunten rekening met de
belangen van alle bewoners in het complex Schildersbuurt-Zuid.
-
De
bewonerscommissie krijgt de gelegenheid om de overige bewoners te raadplegen
alvorens advies uit te brengen.
WIJZE VAN OMGANG MET ELKAAR
-
We
luisteren naar elkaar.
-
We
gaan respectvol met elkaar om.
-
We
onderbouwen onze standpunten met argumenten.
AGENDA
-
Qua
Wonen stelt tijdig voor een volgend overleg de agenda op en vraagt de
bewonerscommissie schriftelijk om aanvullende agendapunten.
NOTULEN
-
Er
worden notulen gemaakt van het overleg. De notulen zijn een neutrale,
onpartijdige weergave van wat er naar voren gebracht is.
TOEZENDING VAN STUKKEN
-
De
bewonerscommissie ontvangt ten minste twee weken voorafgaand aan een overleg de
stukken die besproken worden. Dit geeft de bewonerscommissie de gelegenheid om
de stukken te bespreken in een voorafgaand overleg met de ondersteuner erbij en
om een gezamenlijke inbreng of reactie voor te bereiden.
-
In
die gevallend dat Qua Wonen niet in de gelegenheid is om schriftelijk stukken
aan te leveren voorafgaand aan een overleg, behoudt de bewonerscommissie zich
het recht voor om na een overleg binnen twee weken te komen met een
schriftelijke reactie.
COMMUNICATIE MET DE OVERIGE BEWONERS
-
Om
ruis en onrust te voorkomen verzorgen we gezamenlijk de communicatie met de
overige bewoners.
-
Stukken
en notulen worden niet gedeeld met de overige bewoners.
ONDERSTEUNING
-
De
bewonerscommissie wordt professioneel ondersteund bij het overleg met Qua
Wonen.
-
De
ondersteuner bevordert constructief overleg en treedt bemiddelend op bij
conflicten.
EVALUATIE
-
Aan
het eind van het overleg evalueren we met elkaar hoe de participatie is
verlopen.
PLANNING
-
Zie
verderop voor een eerste aanzet
Ten tweede adviseren we om op de volgende wijze toe te werken
naar een gedragen beslissing over sloop of renovatie:
We ontvangen graag de technische rapporten over de
technische staat van ons complex en willen daar mondeling uitleg over krijgen.
Daarnaast/tegelijkertijd geven we gezamenlijk met Qua Wonen
aan een adviesbureau de opdracht om een woonwensenonderzoek uit te voeren onder
alle bewoners. (Denk aan RIGO, Companen, Atrivé, Labyrinth, de Woonbond.) In
het woonwensenonderzoek wordt gevraagd aan de bewoners wat ze vinden van hun
woning en van de woonomgeving.
Qua Wonen neemt op basis van de technische staat en de
resultaten van het woonwensenonderzoek een schriftelijk en beargumenteerd
standpunt in over sloop of renovatie van onze woningen en vraagt ons schriftelijk
om advies daarover.
In ons schriftelijk advies geven we aan of we ons daarin kunnen
vinden. Daarnaast geven we aandachtspunten mee voor de verdere uitwerking.
De planning tot en met het nemen van het besluit wordt dan:
·
Overleg
Bc met Qua Wonen over werkafspraken en over te maken keuze voor een onderzoeksbureau
·
Onderzoeksbureau
presenteert concept-vragenlijst aan Bc en Qua Wonen en geeft gelegenheid tot
het voorstellen van wijzigingen en aanvullingen
·
Vooroverleg
Bc over de technische rapporten. Verzamelen van vragen en opmerkingen
·
Uitleg
door Qua Wonen aan Bc over de technische staat van de woningen
·
Bc
en Qua Wonen bespreken resultaten woonwensenonderzoek
·
Adviestraject
(Adviesaanvraag -Advies-Reactie op advies-Bespreken reactie op advies)
Op deze manier hopen we te bereiken dat het voor Qua Wonen
mogelijk wordt om een besluit te nemen dat we kunnen begrijpen in die zin dat
we de gemaakte afwegingen snappen, ook al kan het zo zijn dat niet iedereen er
blij mee is.
Wij hebben de intentie om op deze manier door een paar
stappen terug te zetten eindelijk vooruit te komen en daarna het besluit uit te
kunnen werken in goed overleg met Qua Wonen.
De resultaten van het woonwensenonderzoek zijn ook goed
bruikbaar bij het opstellen van een Sociaal Plan.
We ontvangen graag binnen twee weken een schriftelijke
reactie van Qua Wonen op dit advies.
We stellen voor om zo snel mogelijk een eerste gezamenlijke
nieuwsbrief te versturen.
Bewonerscommissie Schildersbuurt-Zuid
27 juni 2023
Reacties
Een reactie posten