bewonerscommissie een feit

 update:Op 27-06-23 hebben we een overleg met de woonbond adviseur en twee leden van huurdersbelang gehad en is de bewonerscommissie een feit geworden we bestaan nu uit 13 leden + een adviseur van de woonbond het is een samenstelling van de klankbordgroep en de bewonerscommissie in oprichting we gaan nu als 1 verder  we hebben ook gelijk een mail eruit gestuurd naar qua wonen waarin we aangeven dat we vanaf nu een bewonerscommissie zijn het is nu afwachten hoe snel quawonen gaat reageren in de brief is gevraagd eerst een paar stappen terug te doen nu wij een volwaardige gesprekspartner zie de mail hieronder die we gemaild hebben

Advies Bc Schildersbuurt-Zuid voor herstart overleg met Qua Wonen

 

Om draagvlak te creëren voor de renovatie van onze woningen en voor de gevolgen die dat heeft voor de bewoners adviseren wij om enkele stappen terug te doen.

 

Ten eerste adviseren we met het oog op een constructief overleg om schriftelijk werkafspraken overeen te komen. Daarbij denken we in eerste instantie aan de volgende werkafspraken:

RECHTEN EN PLICHTEN BEWONERSCOMMISSIE

-          De bewonerscommissie ontvangt op verzoek schriftelijk informatie tenzij het bedrijfsbelang van Qua Wonen zich daartegen verzet.

-          De bewonerscommissie kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen.

-          De bewonerscommissie houdt bij het innemen van haar standpunten rekening met de belangen van alle bewoners in het complex Schildersbuurt-Zuid.

-          De bewonerscommissie krijgt de gelegenheid om de overige bewoners te raadplegen alvorens advies uit te brengen.

WIJZE VAN OMGANG MET ELKAAR

-          We luisteren naar elkaar.

-          We gaan respectvol met elkaar om.

-          We onderbouwen onze standpunten met argumenten.

AGENDA

-          Qua Wonen stelt tijdig voor een volgend overleg de agenda op en vraagt de bewonerscommissie schriftelijk om aanvullende agendapunten.

NOTULEN

-          Er worden notulen gemaakt van het overleg. De notulen zijn een neutrale, onpartijdige weergave van wat er naar voren gebracht is.

TOEZENDING VAN STUKKEN

-          De bewonerscommissie ontvangt ten minste twee weken voorafgaand aan een overleg de stukken die besproken worden. Dit geeft de bewonerscommissie de gelegenheid om de stukken te bespreken in een voorafgaand overleg met de ondersteuner erbij en om een gezamenlijke inbreng of reactie voor te bereiden.

-          In die gevallend dat Qua Wonen niet in de gelegenheid is om schriftelijk stukken aan te leveren voorafgaand aan een overleg, behoudt de bewonerscommissie zich het recht voor om na een overleg binnen twee weken te komen met een schriftelijke reactie.

COMMUNICATIE MET DE OVERIGE BEWONERS

-          Om ruis en onrust te voorkomen verzorgen we gezamenlijk de communicatie met de overige bewoners.

-          Stukken en notulen worden niet gedeeld met de overige bewoners.

ONDERSTEUNING

-          De bewonerscommissie wordt professioneel ondersteund bij het overleg met Qua Wonen.

-          De ondersteuner bevordert constructief overleg en treedt bemiddelend op bij conflicten.

EVALUATIE

-          Aan het eind van het overleg evalueren we met elkaar hoe de participatie is verlopen.

PLANNING

-          Zie verderop voor een eerste aanzet

 

Ten tweede adviseren we om op de volgende wijze toe te werken naar een gedragen beslissing over sloop of renovatie:

We ontvangen graag de technische rapporten over de technische staat van ons complex en willen daar mondeling uitleg over krijgen.

Daarnaast/tegelijkertijd geven we gezamenlijk met Qua Wonen aan een adviesbureau de opdracht om een woonwensenonderzoek uit te voeren onder alle bewoners. (Denk aan RIGO, Companen, Atrivé, Labyrinth, de Woonbond.) In het woonwensenonderzoek wordt gevraagd aan de bewoners wat ze vinden van hun woning en van de woonomgeving.

Qua Wonen neemt op basis van de technische staat en de resultaten van het woonwensenonderzoek een schriftelijk en beargumenteerd standpunt in over sloop of renovatie van onze woningen en vraagt ons schriftelijk om advies daarover.

In ons schriftelijk advies geven we aan of we ons daarin kunnen vinden. Daarnaast geven we aandachtspunten mee voor de verdere uitwerking.

 

De planning tot en met het nemen van het besluit wordt dan:

·         Overleg Bc met Qua Wonen over werkafspraken en over te maken keuze voor een onderzoeksbureau

·         Onderzoeksbureau presenteert concept-vragenlijst aan Bc en Qua Wonen en geeft gelegenheid tot het voorstellen van wijzigingen en aanvullingen

·         Vooroverleg Bc over de technische rapporten. Verzamelen van vragen en opmerkingen

·         Uitleg door Qua Wonen aan Bc over de technische staat van de woningen

·         Bc en Qua Wonen bespreken resultaten woonwensenonderzoek

·         Adviestraject (Adviesaanvraag -Advies-Reactie op advies-Bespreken reactie op advies)

 

Op deze manier hopen we te bereiken dat het voor Qua Wonen mogelijk wordt om een besluit te nemen dat we kunnen begrijpen in die zin dat we de gemaakte afwegingen snappen, ook al kan het zo zijn dat niet iedereen er blij mee is.

Wij hebben de intentie om op deze manier door een paar stappen terug te zetten eindelijk vooruit te komen en daarna het besluit uit te kunnen werken in goed overleg met Qua Wonen.

De resultaten van het woonwensenonderzoek zijn ook goed bruikbaar bij het opstellen van een Sociaal Plan.

 

We ontvangen graag binnen twee weken een schriftelijke reactie van Qua Wonen op dit advies.

 

We stellen voor om zo snel mogelijk een eerste gezamenlijke nieuwsbrief te versturen.

 

Bewonerscommissie Schildersbuurt-Zuid

27 juni 2023


Reacties

Populaire posts van deze blog

Nieuwsflits Bewoners - Juli 2024