Update na ons eerste overleg met Quawonen.
Op 14 september was ons eerste overleg met Qua Wonen. Het was een teleurstellende bijeenkomst. De volgende dag hebben we een brief met klachten opgestuurd naar Qua Wonen.
Zie hier onder.
Zie hier onder.
Vijf klachten brief versturd aan QuaWonen op 15 september 2023
Bc Schildersbuurt- Zuid
<mail adres BC>
Aan Qua WonenPostbus 27
2860 AA Bergambacht
Betreft: 5 KLACHTEN
Krimpen aan den IJssel, 15 september 2023
Geachte mevrouw, meneer,
Hierbij dienen wij als Bewonerscommissie Schildersbuurt-Zuid in Krimpen aan den IJssel een vijftal klachten in over de respectloze wijze waarop wij bejegend worden en over het in meerdere opzichten schenden van de Wet op het overleg huurders verhuurder door Qua Wonen in reactie op ons advies en onze mails en vragen. Hieronder geven we een toelichting.
Qua Wonen heeft met het oog op een renovatie van ons complex een klankbordgroep opgericht. Na enige tijd kwam er vanuit de bewoners in ons complex het initiatief om een bewonerscommissie op te richten. In een overleg op 27 juli jongstleden ten kantore van Stichting Huurdersbelang Krimpen aan den IJssel hebben de leden van de klankbordgroep en de bewonerscommissie in oprichting besloten de handen ineen te slaan en samen op te gaan in één bewonerscommissie.Bij die gelegenheid is ook besloten om een advies te sturen naar Qua Wonen. (Bijlage 1.)
Klacht 1.De wettelijke reactietermijn op een advies is twee weken. We hebben er begrip voor getoond dat twee weken wellicht te kort zou zijn gelet op de inhoud van het advies. Onze eerste klacht is dat Qua Wonen bij herhaling weigerde om een concrete datum in het vooruitzicht te stellen waarop we een reactie tegemoet konden zien. Uiteindelijk hebben we dus zelf maar een deadline gesteld. (Bijlage 2.)
Het advies bestaat uit een voorstel om een aantal stappen in het renovatie overleg terug te doen en een voorstel voor een set werkafspraken.
Klacht 2.Qua Wonen heeft ongemotiveerd gereageerd op het voorstel om een aantal stappen terug te doen. Qua Wonen heeft geen schriftelijke reactie gegeven op het voorstel voor een set werkafspraken. (Bijlage 3.)
In het advies (bijlage 1) hebben we de technische rapporten van ons complex opgevraagd.
Klacht 3Qua Wonen heeft geweigerd ons de technische rapporten toe te zenden met als motivatie dat Qua Wonen zulks niet gewend is. Dat is gelet op de Wet op het overleg huurders verhuurder geen deugdelijke motivatie voor de weigering. En los daarvan zijn we het niet eens met de weigering.
In de mailwisseling (zie bijlage 2) voorafgaand aan het eerste overleg met Qua Wonen op 14 september 2023 hebben we verzocht om schriftelijk geïnformeerd te worden over de inschrijving van sommige huurders bij Woonnet; hoe dat moet worden gezien in relatie tot het renovatieoverleg.
Klacht 4Qua Wonen heeft bij de beantwoording (bewust?) genegeerd dat we geen vraag stellen over individuele huurders maar over de inschrijving in relatie tot het renovatieoverleg. (Bijlage 3.)
Alles bij elkaar voelen we ons volstrekt niet serieus genomen door Qua Wonen. Het eerste overleg met Qua Wonen heeft hier geen verbetering in gebracht.
Klacht 5Qua Wonen staat niet open voor serieus en respectvol overleg met ons op basis van argumenten.
We zien uw schriftelijke reactie graag binnen twee weken tegemoet. We behouden ons het recht voor om uw reactie voor te leggen aan de Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland,
Met vriendelijke groet,
Bewonerscommissie Schildersbuurt-Zuid
Reacties
Een reactie posten