Schriftelijke vragen fracties Krimpens Belang, Stem van Krimpen, PvdA Krimpen en CDA Krimpen

 




Schriftelijke vragen fracties Krimpens Belang, Stem van Krimpen, PvdA Krimpen en CDA Krimpen

 

Onderwerp: Vragen betreffende Qua Wonen en ontruiming Schildersbuurt

 

Geacht college,

 

Wij begrepen het volgende:

 

Op grond van de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020, Bijlage 1 artikel 2.1.6. is het toegestaan aan Qua Wonen om herhuisvestingsverklaringen af te geven aan eigen huurders die vanwege ingrijpende renovatie zonder recht op terugkeer of die vanwege sloop moeten verhuizen.

Met de herhuisvestingsverklaring hebben de ontvangers voorrang op andere woningzoekenden.

 

De Algemene wet bestuursrecht definieert een besluit als een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke handeling. Een afgifte van een herhuisvestings­verklaring is zo’n beslissing en is een beslissing die vatbaar is voor bezwaar en beroep. Elke ontvanger van een herhuisvestingsverklaring dient schriftelijk op de hoogte gebracht te worden van de beslissing met daarbij de vermelding hoe en tot wanneer er bezwaar gemaakt kan worden.

 

Vraag 1.

Klopt bovenstaande en zo ja: Bent u het met ons eens dat de wethouder (nog steeds) verantwoordelijk en aanspreekbaar is voor uitvoering van de huisvestingsverordening, ook als de corporatie de herhuisvestingsverklaring afgeeft?

 

Wij begrepen dat Qua Wonen de bewoners in Schildersbuurt Zuid níet schriftelijk en geadresseerd heeft geïnformeerd over de toekenning van een herhuisvestingsverklaring.

 

Vraag 2. Bent u hiervan op de hoogte?

 

Vraag 3.

Is het u bekend dat – als inderdaad klopt dat de bewoners niet schriftelijk en geadresseerd zijn geïnformeerd omtrent de toekenning van een herhuisvestingsverklaring (urgentie) - zij ook niet zijn gewezen op de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de afgifte van de herhuisvestingsverklaring? Kunt u reflecteren op deze mogelijke gang van zaken?

 

Vraag 4.

Vindt u dat er gelet op het bovenstaande nog wel sprake is van een besluit conform de Algemene wet bestuursrecht?

 

Ø  Indien de conclusie is dat de door Qua Wonen afgegeven herhuisvestingsverklaringen geen besluiten zijn, vind u dan dat er vanuit het college een rol is weggelegd om dit aan huurders kenbaar te maken? Graag een toelichting op het antwoord waarom wel of niet

 

Ø  Mocht u toch ervan uitgaan dat er sprake is van een besluit, dan graag een nadere toelichting waaruit dit blijkt en een reflectie op de rechten van de bewoners hieromtrent.

 

In genoemde bijlage artikel 5.8 staat dat een herhuisvestingsverklaring wegens sloop of ingrijpende renovatie pas afgegeven mag worden als aannemelijk is dat de sloop of ingrijpende renovatie binnen 18 maanden zal plaatsvinden.

 

Vraag 6.

Is het u bekend dat alle huurders in de Schildersbuurt-Zuid begin november van Qua Wonen een brochure hebben ontvangen getiteld “Vraag & antwoordboekje Sociaal plan, basisversie 8 november 2023”. En dat in het boekje op pagina 5 staat dat nog niet bekend is dat de sloopdatum is vastgesteld? Zo ja hoe verhoudt zich dit tot artikel 5.8 in uw ogen?

 

Vraag 7.

Is het u bekend dat in de interne communicatie van QW over een uitvoerdatum die niet voor 2027 ligt wordt gesproken en in een ander dat er nog 4-6 jaar nodig is alvorens er gestart kan worden met sloop. Kortom dat er over ruimschoots meer dan 18 maanden wordt gesproken? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot artikel 5.8 in uw ogen?

 

Vraag 8.

Hoe kijkt u er tegenaan dat Qua Wonen desondanks in strijd met het 18 maanden vereiste uit de Verordening woonruimtebemiddeling, al herhuisvestingsverklaringen heeft afgegeven?

 

In genoemde brochure staat op pagina 6 dat Qua Wonen leeggekomen woningen tot aan de sloop tijdelijk wil gaan verhuren. Dat kan alleen door te verhuren op basis van de Leegstandswet. Gebruiksovereenkomsten worden immers niet beschouwd als huurovereenkomsten. Een corporatie dient bij de gemeente een vergunning aan te vragen om te mogen verhuren op basis van de Leegstandswet.

 

Vraag 9.

Heeft Qua Wonen bij u een vergunning aangevraagd om te mogen verhuren op basis van de Leegstandswet? En zo ja wanneer is deze aangevraagd?

 

Verhuur op basis van de Leegstandswet mag maximaal 7 jaar duren.

 

Vraag 10.

Houdt u met het verlenen van deze mogelijke vergunning rekening met de mogelijkheid dat de bewoners in de Schildersbuurt moeten verhuizen terwijl er nog geen concrete sloopdatum in zicht is;  om wellicht 7 jaar lang met lede ogen te moeten toezien hoe een ander huishouden hun woning huurt?

 

Bijgaand treft u een ongevraagd advies aan dat de Bewonerscommissie Schildersbuurt Zuid direct na oprichting heeft gestuurd naar Qua Wonen. Qua Wonen heeft naar wij begrepen zonder verdere motivatie afwijzend gereageerd op het advies van de bewonerscommissie om samen met hen een adviestraject te doorlopen over de toekomst van hun complex. Volgens Qua Wonen stond het besluit vast en was er al een adviestraject doorlopen met het COH.

Aangezien de Bewonerscommissie zich hier niet bij heeft neergelegd, heeft Qua Wonen geweigerd om de bewonerscommissie aan te merken als bewonerscommissie in de zin van de Wet op het overleg huurders verhuurder (hierna Wohv).

 

Een bewonerscommissie is volgens de Wohv een commissie van bewoners van huurwoningen in een wooncomplex, niet zijnde een huurdersorganisatie, die de belangen behartigt van de huurders van dat wooncomplex en die

 

-          de huurders op de hoogte houdt van haar activiteiten en hen betrekt bij haar standpuntbepaling;

-          ten minste eenmaal per jaar een vergadering uitschrijft voor de huurders, waarin zij verantwoording aflegt van haar activiteiten in het verstreken jaar, haar plannen voor het eerstvolgende jaar bespreekt en deze vaststelt; en

-          alle huurders van de woongelegenheden of wooncomplexen, waarvoor zij de belangen behartigt, in de gelegenheid stelt om zich bij haar aan te sluiten.

 

De nieuwsbrieven die de Bewonerscommissie ons heeft doen toekomen geven er blijk van dat  Bewonerscommissie Schildersbuurt Zuid zich deze verplichtingen realiseert en de ambitie heeft om ze ook na te leven.

 

Vraag 11.

Hoe kijkt u er als belangrijke gesprekspartner van Qua Wonen tegenaan dat Qua Wonen teruggekomen is op haar eerdere steun aan de bewonerscommissie en nu weigert om de Bewonerscommissie Schildersbuurt Zuid aan te merken als bewonerscommissie in de zin van de Wohv?

 

Vraag 12.

Ziet u een rol voor u weggelegd als (wijk) wethouder en in aanvulling daarop: Ziet u een mogelijkheid om bemiddelend op te treden, bijvoorbeeld door inschakeling van een mediator? Zo nee waarom niet?

 

Vraag 13.

Indien u het inschakelen van een mediator wenselijk acht. Wat zou dan de opdracht en de randvoorwaarden aan de mediator zijn?

 

Qua Wonen verwijst bij de weigering om de Bewonerscommissie Schildersbuurt serieus te betrekken bij de beslissing over de toekomst van hun buurt naar een advies dat is uitgebracht door het COH. Vorig jaar zijn er door gemeenteraadsleden in de Krimpenerwaard vragen over gesteld dat het COH en onderliggende huurdersorganisaties van Qua Wonen deels bemenst worden door huiseigenaren. De Wohv staat dit niet toe. In antwoord op de raadsvragen is destijds geantwoord dat de gemeente Krimpenerwaard en Qua Wonen er geen problemen mee hebben. Inmiddels buigt de Autoriteit Woningcorporaties zich over de kwestie.

 

Vraag 14.

Hoe kijkt u er tegenaan dat ook Stichting Huurdersbelang Krimpen aan den IJssel meedoet aan het COH overleg met Qua Wonen en dus accepteert dat in strijd met de Wohv huiseigenaren deel schijnen uit te maken van dat overleg?

 

Vraag 15.

Bent u bereid om de afspraak te maken met Qua Wonen en Huurdersbelang dat dit stopt? Zo nee waarom niet?

 

Inmiddels heeft een van de bewoners van Schildersbuurt Zuid vernomen dat Qua Wonen de adviesaanvraag over de toekomst van dat complex vertrouwelijk heeft toegestuurd aan het COH. Om onrust te voorkomen mocht het COH de bewoners in de Schildersbuurt niet raadplegen voor het advies. Dit is bijzonder, gezien de verplichting die, net als voor bewonerscommissies, ook voor huurdersverenigingen en -stichtingen geldt om huurders te betrekken bij hun standpuntbepaling.

 

De Bewonerscommissie Schildersbuurt Zuid stelt zich op het standpunt dat het adviestraject in strijd met de Wohv is doorlopen;

- ten eerste vanwege de betrokkenheid van huiseigenaren bij het advies en

- ten tweede omdat de bewoners in de Schildersbuurt Zuid niet geraadpleegd zijn.

 

Vraag 16.

Bent u bereid om er bij Qua Wonen op aan te dringen dat het ongevraagd advies van de Bewonerscommissie Schildersbuurt Zuid wordt overgenomen en er alsnog een volwaardig participatietraject conform de wettelijk vereisten wordt doorlopen voor het volledige project? Dus ook de afweging tussen sloop en renovatie inclusief en een onafhankelijk woonwensen onderzoek over de toekomst van het complex.

 

Uit de schetsen in de nieuwsbrief die QuaWonen recent in en rond de wijk heeft verspreid blijkt dat de nieuwbouwplannen gedeeltelijk op gemeente grond zijn gepland en tevens dat het voornamelijk appartementen en boven/onder woningen betreft. Praktisch geen eengezinswoningen, zoals de huidige bewoners nu bewonen. De huidige bewoners kunnen dus ook onmogelijk in een zelfde type woning in hun buurt terugkeren.

 

Vraag 17.

Heeft Qua Wonen aan u voorgelegd wat de plannen zijn voor gedeeltelijke renovatie en sloopnieuwbouw?

Vraag 18.

Zo ja, hoe ver gevorderd zijn die plannen en bent u bereid om ons te informeren over de laatste stand van zaken?

Vraag 19.

In hoeverre heeft QW reeds toestemming van het college voor de aankoop van de gemeentegrond?

Vraag 20.

In hoeverre heeft QW het college betrokken en reeds toestemming gevraagd voor het aantal en het type woningen dat zij gepland heeft in haar nieuwbouwplannen?

Vraag 21.

Acht het college het mogelijk dat gezien het type en aantal geplande woningen de huidige bewoners  in een gelijkende nieuwe woning kunnen terugkeren in hun wijk?

 

Vraag 22: Wanneer wordt er een specifiek sociaal plan met de bewoners besproken en wanneer is dit beschikbaar?

Vraag 23: hoeveel woningen betreft het totaal van de plannen?

Vraag 24: Zijn alle te bouwen/ renoveren woningen sociale huurwoningen?

Vraag 25: Komen er minimaal hetzelfde aantal sociale huurwoningen terug als nu in de wijk aanwezig?

Vraag 26: Hoe wordt de tijdelijke huisvesting van terugkerende bewoners geregeld? En waar zal dat zijn?

Vraag 27: In hoeveel bouwlagen denkt Qua Wonen de plannen te realiseren (delen 2,3 en 4).

Vraag 28: Is het mogelijk dat de gemeenteraad na het beantwoorden van de gestelde vragen een besloten sessie heeft met Qua Wonen om informeel te worden geïnformeerd over de plannen en het plan van aanpak, en hoe er zeer zorgvuldig om wordt gegaan met de (belangen van) bewoners.

 
Bron: https://krimpenaandenijssel.raadsinformatie.nl/document/13649089/2/2023-12-20+Schriftelijke+vragen+KB+PvdA+SvK+CDA+over+Schildersbuurt+Krimpen+aan+den+IJssel

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nieuwsflits Bewoners - Juli 2024